Hva er forskjellene på konsulentselskapene? (3 min. lesetid)

Bergen har 42 konsulentselskap, og hele 40% av alle teknologer jobber i ett av dem. Jeg har faktisk talt alle 5000 teknologer manuelt, og ja, det finnes sikkert diagnoser for sånt. Uansett. Hvorfor er konsulenthusene så populære? Det skal jeg forklare.

Fordeler ved å jobbe som konsulent

  • Høy lønn (mer om det under)

  • Faglig utvikling. Konsulenter får ofte de mest interessante prosjektene. Konsulenter leies inn fordi kunden enten ikke har kapasitet, behovet er midlertidig, eller de får ikke tak i kompetansen selv. Uansett er prosjektet garantert viktig for selskapet, og teknologien som velges er ofte moderne.

  • Variasjon. Nytt prosjekt hvert 6-36 mnd.

  • Nyutviklings-prosjekter. Konsulenter leies ikke inn for å drifte eldre applikasjoner.

  • Dyktige kolleger og tverrfaglig kompetanse.

Ulemper ved å jobbe som konsulent

  • Lønn kan variere fra måned til måned om du er i et selskap med provisjonsmodell.

  • Høyere grad av uforutsigbarhet. Prosjektene er ofte langvarig (ca. 12 mnd), men det er vanskelig å forutse hvilket prosjekt du skal over til når dagens prosjekt er ferdig.

  • Sertifiseringer må ofte tas utenfor arbeidstid / fakturerbar tid. Kunden kommer først, og omsetningen på dine timer det konsulentselskapet lever av. Derfor tas sertifiseringer som oftest når man er mellom oppdrag eller etter arbeidstid. Noen ganger er kunden likevel villig til å investere i konsulenten og teknologien, og tillater at konsulenten bruker arbeidstiden på sertifisering.

  • Valgfrihet. Selv om du ønsker å jobbe mer med en spesifikk teknologi kan ikke konsulentselskapet alltid trylle frem det rette prosjektet til rett timing. Om du er uten oppdrag taper konsulentselskapet 200-300 000 per måned i potensielle inntekter, eller du koster rundt 90 000 i lønnsutgifter uten output. Du vil derfor, forståelig nok, bli “presset” til å velge de ledige - og relevante - prosjektene som er tilgjengelig der og da.

Det er to typer konsulentselskap.

  • De store selskapene, som oftest godt over hundre ansatte og er på flere titalls lokasjoner. Disse betaler en god fastlønn. Kan tilby store komplekse prosjekter hos de største selskapene i Norge. Prosjektene er gjerne samfunnskritiske, og på moderne teknologistack - kunden investerer tungt i teknologi(stack’en). Her får du stabilitet og trygghet, flere kolleger innen samme fagfelt og et tverrfaglig miljø. Flere interne karrieremuligheter, og anledning til å teste andre fagfelt, eller få støtte til videreutdanning. I tillegg er det mye sosiale- og faglig arrangementer.

  • Under 100 ansatte, på en-fem lokasjoner. Disse tilbyr nesten alltid provisjonslønn. Det gir høy lønn når du er i oppdrag, men lav lønn (typisk 6G) når du er mellom oppdrag. Noen tilbyr også eierskap og utbytte. På den negative siden kan det være vanskeligere for disse selskapene å vinne de største prosjektene, i hvert fall alene, men her kan de faktisk samarbeide med konkurrenter. Gjengen er mindre, men det er mye mer hjemmekoselig og tett samhold. På den andre siden er du oftere alene fra selskapet ditt i kundeprosjekt, og det kan være høyere krav til oppmøte hos kunde (de store kan selge inn hele team som sitter på eget kontor). Likevel har du større påvirkningskraft, beslutninger tas raskt, og det er uformelt med mindre fokus på struktur og prosesser.

Hva passer best for deg?

Jeg vil si det kommer an på personlighet,

  • Ønsker du trygghet, struktur, store komplekse prosjekter, store fagmiljøer og jobbe i team med dine egne kolleger for kunder? Da passer et stort selskap.

  • Søker du høy lønn, frihet, påvirkning, og tåler å jobbe som solo-konsulent hos kunder? Da kan et lite selskap være mer givende.

Neste
Neste

Blog Post Title Two